سوالات متداول
سوالات متداول پرسش های فنی اتوماسیون صنعتی
سوالات متداول و پرسش های فنی FIELD BUS
در Modbus RTU دو بایت برای فیلد آدرس وجود دارد. محدوده آدرس معتبر ۰ تا ۲۴۷ می باشد. آدرس Slave ها از ۱ تا ۲۴۷ بوده و آدرس ۰ برای فرستادن پیام به تمامی Slave ها می باشد.
سلام.
شما می توانید از (CS1W-CLK (CONTROLLER LNK UNIT برای این منظور استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد شبکه Control link و Ethernet به Cat. No. W370-E1-06 و Cat. No. W421-E1-03مراجعه نمائید.
سلام.
برای اطلاع از نحوه ارتباط و انتقال data بین master و slave در شبکه devicenet از دستورالعمهای w380-E1-07 و w267-E1-11 استفاده نمایید که از سایت امرن قابل دانلود می باشد.
سوالات متداول و پرسش های فنی INVERTER
سلام
می توان این کار را به چند طریق انجام داد، ۱)از طریق ورودی های دیجیتال ۲)از طریق ورودی های آنالوگ ۳)از طریق ورودی پالس ۴)از طریق شبکه.
در اینجا کنترل سرعت از طریق ورودی های دیجیتال را برای شما تشریح می کنم.
در این روش حداکثر می توانید توسط ۴ ورودی ۱۶ فرکانس مختلف(به صورت گسسته) روی اینورتر ایجاد کنید، این فرکانس ها را در پارامترهای n024 تا n031 و n120 تا n127 باید تنظیم کنید. حال بایستی که چهار ورودی از ورودی های دیجیتال را به عنوان مراجع سرعت تعریف کنید برای اینکار کافیست که پارامترهای n052 تا n055 را به ترتیب روی اعداد ۶، ۷، ۸ و ۹ تنظیم کنید. ورودی های S3 تا S6 را به چهار خروجی دیجیتال plc خود متصل کنید، حال متناسب با اینکه کدامیک از این چهار ورودی در هر لحظه on هستند سرعتهای مختلفی در موتور شما ایجاد خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از user manual: Cat. No. I527-E1-04 صفحات ۵-۱۹ تا ۵-۲۱ استفاده کنید.
خیر مجاز به اینکار نیستید، اگر اینورتر MV را به شبکه تکفاز با همان سطح ولتاژ متصل کنید در هنگام بارداری ممکن است با خطای UV1 مواجه شوید(متناسب با میزان بار).
اینکه شما بخواهید موتور خود را با نصب یک کنتاکتور در سمت ورودی و یا در سمت خروجی اینورتر خاموش بکنید به هیچ وجه کار صحیحی نیست و در دفترچه راهنمای امرن هم دقیقا به این موضوع اشلره شده که اینگونه موتور را خاموش نکنید، فقط توسط فرمان Stop مجازید که موتور متصل شده به اینورتر را خاموش کنید، اگر شما نیاز به سیگنالی دارید که با روشن شدن موتور یک منطقی شود و با خاموش شدن موتور صفر منطقی شود(و یا بر عکس این حالت ها)، می توانید یکی از خروجی های دیجیتال و یا خروجی رله ای را روی حالت During Run تنظیم کنید و از آن استفاده کنید. لازم به ذکر است که خروجی اول دیجیتال(P1)، به صورت پیش فرض روی حالت During Run تنظیم است.
سلام
این خطا مربوط به کاهش ولتاژ DC Link اینورتر از حد مجاز آن می باشد و ارتباطی به اتصال دو موتور به یک اینورتر ندارد. این خطا به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که به برخی از آنها در زیر اشاره می شود.
آسیب دیدن مدار قدرت اینورتر، نظیر خازن های قدرت، مقاومت شارژ، رله بای پس و …
کاهش ولتاژ ورودی اینورتر(ولتاژ شبکه).
آسیبل دیدن یکی از فازهای ورودی.
عدم اتصال صحیح یکی از فازهای ورودی به ترمینال ها.
فرکانس ماکزیمم موتور نباید از فرکانسی که روی پلاک موتور درج شده است افزایش یابد، اما کاهش فرکانس هیچ محدودیتی ندارد و می توان فرکانس را تا صفر هرتز نیز کاهش داد. برای دستیابی به سرعت های بالاتر بهتر است که از موتور های دو قطب استفاده شود. ناگفته نماند که می توان فرکانس موتور را از حد نامی آن نیز افزایش داد تا جائی که تجهیزات مکانیکی آن آسیب نبینند، اما اینکار در مشخصات الکتریکی موتور تاثیر می گذارد.
در خصوص کاهش فرکانس باید گفت که به لحاظ الکتریکی هیچ محدودیتی ندارد اما باعث می شود که تهویه حرارتی موتورهای القائی General به درستی انجام نشود، چرا که در اینگونه موتورها تهویه حرارتی از طریق پروانه کوپل شده با شفت موتور انجام می شود و کاهش سرعت شفت به معنی کاهش سرعت پروانه موتور و نهایتا به معنی تبادل حرارتی ضعیف تر موتور و محیط اطراف است، از این روی برای کاربری هائی که قرار است موتور برای مدت زمان طولانی در سرعت های خیلی کم کار کند از موتور های القائی خاص Special Induction Motor استفاده می شود، در این موتور ها پروانه خنک کننده توسط یک موتور مجزا همواره با یک سرعت ثابت می چرخد و سرعت پروانه هیچ ارتباطی به سرعت شفت موتور اصلی ندارد.
سلام
اگر اینورتر شما از نوع mx2 یا انواعی باشد که پورت USB داشته باشد با استفاده از کابل USB می توان به راحتی پس از نصب درایور USB، از طریق نرم افزار CX-DRIVE به آن وصل شد ولی اگر اینورتر شما دارای پورت شبیه RJ45 باشد ابتدا باید از مبدل USB به SERIAL استفاده کنیدسپس از کابلی که نحوه ساخت آن در قسمت کتابخانه الکترونیکی قرار داده شده استفاده نمایید.
در مورد PLC نیز درصورتی که PLCدارای پورت USB باشد از کابل USB پس از نصب درایور آن استفاده کنید.و در غیر این صورت معمولا در صورت وجود پورت SERIAL بر روی PLC ابتدا باید مبدل USBبه SERIAL را نصب کرده و سپس کابل RS232 یا PERIPHERAL را به مبدل وصل کرده و از طریق آن اتصال را برقرار نمایید.جهت اطلاع از نحوه سیم بندی کابلها به بخش کتابخانه الکترونیکی مراجعه کنید.
موتور های القائی اگر در حوالی بار نامی خود کار نکنند راندمان کمی دارند که این موضوع باعث اتلاف انرژی می شود، در حقیقت نمودار راندمان بر حسب توان خروجی موتور قبل از بار نامی یک خط با شیب مثبت است(بصورت تقریبی) و مقدار ماکزیمم آن در بار نامی ماشین می باشد، و این بدین معنی است که به لحاظ مصرف انرژی بهتر است که موتور همواره در حوالی بار نامی خود کار کند. حال خیلی از مواقع پیش می آید که ما از موتور بار نامی را اخذ نمی کنیم، بدیهی است که در این حالت راندمان ماشین افت می کند، حال اگر در این حالت درایو بر سر راه موتور قرار داشته باشد و تایع Energy Saving آن نیز فعال باشد راندمان موتور بهینه خواهد شد.
منظور همان کنترل کننده های کلاسیک هستند که در صنایع کاربرد زیادی دارند یعنی کنترل کننده تناسبی-انتگرالی-مشتقی. از کاربرد های مهم این قابلیت اینورتر ها استفاده آن در ایجاد فشار مشخصی برای یک سیال در سیستم های پمپاژ می باشد و یا حتی در کمپرسورها. اساس کار به این صورت است که با اعمال یک سیگنال مرجع به اینورتر که در واقع نماینده فشار مطلوب ما می باشد، به اینورتر می گوئیم که فشار سیال را در همه وضعیت ها به این مقدار برسان و سعی در ثابت نگه داشتن فشار خروجی، روی این مقدار مشخص داشته باش.
پارامتر O301 مربوط می شود به جابجایی اطلاعات بین اینورتر و اپراتور که در حالت پیش فرض بر روی normal=0 قرار دارد.
برای خواندن اطلاعات از اینورتر، این پارامتر را بر روی Reed=1 قرار داده و برای کپی اطلاعات بر روی اینورتر، این پارامتر را بر روی Copy=2 تنظیم می کنیم.
سلام
با استفاده از نرم افزار CX-drive می توان پارامتر ها را از اینورتر اولیه خواند سپس به اینورتر جدید با همان نام و مشخصات وصل شد و اطلاعات را انتقال داد.
امکان این کار برای کاربر وجود ندارد!
برای اینکه شار در ماشین ثابت بماند لازم است که نسبت ولتاژالقا شده در سیم پیچی استاتور ماشین به فرکانس سیگنال ها در استاتور ماشین، همواره یک عدد ثابت باشد برای تحقق این هدف نیز لازم است که با افزایش فرکانس، ولتاژ ورودی نیز افزایش یابد و بالعکس. البته در فرکانس های خیلی کم، مباحث اندکی متفاوت است زیرا در این بازه فرکانسی تقریب ولتاژ القا شده برابر است با ولتاژ ورودی، دیگر قابل قبول نیست.
جریان خروجی درایو نیز بستگی به مشخصه گشتاور-سرعت بار دارد و همواره از یک الگوی مشخص پیروی نمی کند، به احتمال زیاد بار شما بایستی پمپ، فن و یا بلوور باشد.
آخرین تنظیمات شما در پارامترها باقی می ماند، یعنی اینکه بعد از وصل برق، درایو در حالت دستی خواهد.
با سلام
جهت آشنایی با ساختار داخلی اینورتر بهتر است از کلاسهای اینورتر شرکت پایکار بنیان صنعت استفاده نمایید.
با تشکر
سوال شما کاملا واضح نیست و می توان برداشت های مختلفی از آن داشت به همین دلیل برخی از حالت های ممکن را برای شما توضیح می دهم.
یکی از روش های تنظیم فرکانس استفاده از ورودی های آنالوگ است که برای اینکار بایستی که یک ولتاژ متغیرو یا یک جریان متغیر(منطبق بر سیگنال های استاندارد رایج در صنعت) را به درایو اعمال کرد به عنوان نمونه درایو V1000 قابلیت دریافت هر دو سیگنال جریانی و ولتاژی را دارد، فرض کنید می خواهیم با استفاده از یک ولتاژ ۰ تا ۱۰ ولت سرعت موتور را از حداقل تا حداکثر تغییر بدهیم، برای اینکار کافیست که از یک پتانسیومتر ۲ کیلو اهم استفاده کنیم بدین صورت که سر ابتدای پتانسیومتر را به ترمینال +V ،انتهای آن را به ترمینال AC و سر وسط آن را به ترمینال A1 متصل می کنیم و پارامتر b1-01 را نیز روی عدد ۱ تنظیم کنید، حال با چرخاندن پتانسیومتر سرعت موتور تغییر می کند، برای ورودی جریانی نیز روند کار به همین منوال است فقط بایستی سیگنال جریانی را به ترمینال های AC و A2 متصل کنید و پارامتر b1-01 نیز روی همان عدد ۱ تنظیم می شود. با این روش شما می توانید سرعت را به صورت پیوسته تغییر دهید.
روش دیگر تغییر سرعت با استفاده از ورودی های دیجیتال است که توسط این روش می توانید سرعت را به صورت پله ای(گسسته) تغییر دهید، برای این منظور کافیست که تعدادی از ورودی های دیجیتال را توسط پارامتر های H1-XX به عنوان مراجع سرعت تعریف کنید و آنگاه سرعت های مورد نظر خود را در گروه پارامترهای d1-XX وارد کنید. سپس با توجه به وضعیت ورودی ها سرعت مورد نظر شما انتخاب می شود. توسط این روش می توانید حداکثر ۱۶ سرعت متفاوت را توسط ۴ ورودی ایجاد کنید، برای مطالعه بیشتر در این خصوص به دفترچه راهنما با شماره manual no. SIEC71060620-01-OY صفصه ۱۳۶ مراجعه کنید.
۱-درمد وکتور کنترل دور موتور بصورت حلقه بسته انجام می شود که در این روش تلاش می شود بردار جریان روتور بر شار استاتور عمود شود در صورتیکه روش ولتاژ بر فرکانس به صورت حلقه باز است و اساس کار بر پایه تثبیت شار استاتور است.
۲-خیر مضر نیست در فرکانس پایین افزایش ولتاژ باعث افزایش شار در فرکانس پایین است ولی بعلت لغزش در موتورهای آسنکرون و غیر خطی شدن شار کنترل روی گشتاور نخواهد بود . اساس کار در روش حلقه باز تثبیت شار جهت کنترل خطی موتور می باشد
که افزایش ولتاژ این رابطه را مخدوش می کند.
با سلام
میزان صرفه جویی انرژی به هنگام راه اندازی یک موتور با اینورتر بستگی به نوع بار مصرفی دارد .
سلام
– در محیط cx-drive یک فایل MV ایجاد کنید، سپس از طریق مسیر drive/transfer/from drive فایل اینورتر را داخل کامپیوتر load کنید. آنگاه در پنجره سمت چپ(navigation panel) روی فایل درایو MV کلیک راست کنید و convert to v1000 را انتخاب کنید آنگاه پنجره convert drive engine گشوده می شود. در بخش target، software number درایو v1000 را با توجه به name plate آن مشخص کنید و سپس روی convert کلیک کنید. در این هنگام در پنجره سمت چپ یک فایل v1000 متناسب با پارامترهای فایل MV ایجاد می شود. حال کافیست که درایو v1000 را به کامپیوتر خود متصل کنید و این فایل را از طریق مسیر drive/transfer/to drive روی درایو load کنید. اگر در این حالت درایو کار نکند بایستی سیم بندی بخش کنترل را با استفاده از دفترچه راهنمای اینورتر بررسی مجدد کنید.
سلام- اگر اطمینان دارید که سیگنال های کنترلی خود را بطور صحیح به ورودی ها اعمال کرده اید، در این صورت قطعا برد کنترل آسیب دیده است اما وقوع همچین اتفاقی بسیار نادر است، درایو شما چه مدلی است؟
پارامتر H1-01 را روی عدد ۴۰ تنظیم کنید تا ترمینال S1 بعنوان فرمان fwd تعریف شود، پارامتر H1-02 را روی عدد۴۱ تنظیم کنید تا ترمینال S2 بعنوان فرمان rev تعریف شود،
پارامتر H1-03 را روی عدد۶ تنظیم کنید تا ترمینال S3 بعنوان مرجع Jog تعریف شود، پارامترهای H1-04، H1-05، H1-06 را به ترتیب روی اعداد ۳،۴و۵ تنظیم کنید تا ترمینال های S4، S5وS6 بعنوان مراجع سرعت تعریف شوند.
حال لازم است که سرعت های مدنظر خود را در گروه پارامترهای D1-xx تنظیم کنید. برای سیم بندی نیز پایه SC را به یک طرف کلید ببرید و از سمت دیگر به پایه مربوطه وصل کنید، هنگامی که کلید بسته شود پایه مورد نظر ۱ منطقی می شود و هنگامی که کلید باز است آن ورودی ۰ منطقی خواهد بود.
با سلام جهت آشنایی کامل با نحوه تنظیم کنترلر درایو امرون باید دردوره پیشرفته درایو شرکت نمایید در این خصوص با قسمت آموزش پایکار بنیان صنعت تماس بگیرید
با تشکر
سلام
اگر تنظیمات پارامترهای درایو برای شما خیلی قابل اهمیت نیستند ابتدا با تنظیم پارامتر n001 روی عدد ۱۲ درایو را به تنظیمات اولیه کارخانه برگردانید. سپس برای اینکه از سالم بودن درایو خود اطمینان حاصل کنید پارامترهای n003 و n004 را روی عدد ۰ تنظیم کنید در این حالت با زدن کلید RUN روی صفحه کلید اینورتر، بایستی موتور شما روشن شود و با تغییر دادن وضعیت پتانسیومتر روی پنل بایستی سرعت گردش موتور نیز تغییر کند. اگر این اتفاق افتاد، کلید دو حالته SW1 را روی وضعیت NPN قرار دهید و بعد پارامتر n003 را روی عدد ۱ تنظیم کنید سپس پارامتر n050 را روی عدد ۱ تنظیم کنید و بعد پایه SC را به پایه S1 متصل کنید در این حالت بایستی موتور شما روشن شود و با تغییر وضعیت پتانسیومتر سرعت آن نیز تغییر کند. اگر موتور روشن نشد این کار را برای باقی ترمینال ها نیز تک به تک انجام دهید یعنی پارامتر های n050 تا n056 را به ترتیب روی عدد ۱ تنظیم کنید و پایه SC را نیز به ترتیب در هر حالت به پایه های S1 تا S7 متصل کنید اگر توسط هیچیک از تنظیمات فوق موتور شما روشن نشد قطعا برد کنترل آسیب دیده است. دقت کنید که پارامترهای n050 تا n056 نباید همزمان روی یک عدد تنظیم باشند.
فرکانس مرجع فرکانسی است که ما می خواهیم اینورتر، موتور را با سرعت متناظر با آن فرکانس به گردش در بیاورد، به عنوان مثال در شبکه ایران، در یک موتور ۴ قطب هنگامی که فرکانس مرجع روی ۵۰ هرتز تنظیم می شود یعنی به اینورتر دستور داده ایم که موتور را با ۱۵۰۰ بگردان و هنگامی که روی ۲۵ هرتز تنظیم می کنیم یعنی اینکه با ۷۵۰ موتور را بکردان، این که چطور این سرعت دلخواه خود را به اینورتر اعلام کنیم نیز روش های متفاوتی دارد به عنوان مثال شما می توانید این سرعت را از طریق پانل روی اینورتر به آن بدهید، می توانید از طریق ورودی های آنالوگ اینورتر اینکار را انجام دهید، می توانید از طریق ورودی های دیجیتال و یا حتی ورودی های پالس این کار را انجام دهید و یا حتی از طریق یک شبکه اینکار را انجام دهید.
اگر کنترل اینورتر تحت شبکه انجام می شود، شبکه خود را چک کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. پارامترهای درایو را توسط نرم افزار cx-drive دانلود کنید و درایو را توسط پارامتر A03، initialize کنید سپس مجددا برنامه را روی آن آپلود کنید، اگر مشکل رفع نشد برد کنترل درایو آسیب دیده است و بایستی تعویض گردد.
سوالات متداول و پرسش های فنی PLC
سلام
این خطا زمانی که I/O Table and Unit Setup تعریف نشده باشد ایجاد می شود. برای رفع این مشکل ۲ راه پیشنهاد می شود: ۱- شما می توانید شناسایی اتوماتیک سخت افزار انجام دهید. ۲- در هنگام دانلود برنامه داخل PLC تیک مربوط به I/O Table و Special Unit Setup را بردارید .
بله حتما ماژول End Cover لازم می باشد.
موفق باشید
سوالات متداول و پرسش های فنی HMI
سلام
فرمت انتخابی شما BCD می باشد بنا براین هر عددی خارج از این فرمت قابل قبول نیست و یا چیزی نمایش داده نمی شود یا به صورتی که اشاره شده نمایش داده خواهد شد.
سلام
بله چنین فایلی موجود است که شما با مراجعه به قسمت کتابخانه الکترونیکی فایل سایت با عضویت در سایت می توانید فایل با عنوان ” مطالب دوره آموزشی NS “آن را دانلود کنید.
سلام
در دوره hmi ،سخت افزار مورد استفاده ns می باشد که برای برنامه نویسی آن از نرم افزار cx-designer استفاده می شود و در این دوره نیز این فایل تدریس می شود